Binnen de productgroep isolatie is de totale naamsbekendheid van ROCKWOOL met 97% het hoogst. Behalve de goede naamsbekendheid is een positieve bevinding dat ROCKWOOL door de doelgroep aannemers B&U ten opzichte van 2016 als meer trendsettend, meedenkend, duurzaam en professioneel wordt ervaren. Op het vlak van kwaliteit, trendsetting, duurzaamheid en professionaliteit is de score zelfs boven branchegemiddelde. Ook bij de architect is ROCKWOOL het sterkste merk in de productgroep isolatie: zij duiden ROCKWOOL als merk met de grootste naamsbekendheid én het gunstigste imago.
Structureel inzicht
Een succesvol merkenbeleid begint bij kennis van hoe het merk er voorstaat. Inzicht in de naamsbekendheid is hierbij een eerste graadmeter. Daarnaast is het essentieel te weten wat het huidige imago is, zodat bepaald kan worden of dit aansluit op de gewenste identiteit. De BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago biedt structureel inzicht in deze essentiële zaken.
Het onderzoek
In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw zijn de top of mind awareness (percentage respondenten dat een merk spontaan als eerste noemt), de spontane en de geholpen naamsbekendheid van de grootste merken in de ruwbouwsector in kaart gebracht. De ruwbouwsector is hiervoor gesplitst in 17 productgroepen, zoals deuren, wanden, kozijnen en isolatie. Per productgroep is de naamsbekendheid onderzocht onder de twee belangrijkste marktpartijen, de aannemer en de architect.
Voorgaande onderzoeken
In 2016 noteerde ROCKWOOL onder de voorschrijvende partijen zowel de grootste spontane als totale (spontaan en geholpen) naamsbekendheid. Ook bij de aannemers B&U scoorde ROCKWOOL de grootste totale naamsbekendheid. In 2014 was ROCKWOOL het merk met de grootste spontane bekendheid onder architecten. Bij de doelgroep aannemers B&U behaalde ROCKWOOL een nummer 2-positie bij zowel de spontane als de totale naamsbekendheid. In 2012 genoot ROCKWOOL zowel onder architecten als aannemers de grootste spontane en totale merkbekendheid.